Do začiatku roku 2023 zostáva necelý mesiac, a preto je najvyšší čas zistiť, aké budú trendy v oblasti marketingu.
V covidových rokoch sa trendy v marketingu zameriavali predovšetkým na zákazníka a prístup k nemu, pretože bolo potrebné pracovať s emóciami. To je dôležité stále, ale do popredia sa dostávajú obľúbené reklamné formáty, ako je krátke video alebo zvukové reklamy.
Blog spoločnosti HubSpot spomína, že 90 % marketérov používajúcich krátke videá v budúcom roku zvýši alebo udrží svoje investície. Dlhé videá síce môžu ponúknuť hlbší obsah a tým pádom viac informácií o produkte, značke alebo službách, ale ukazuje sa, že kratšie videá sú oveľa efektívnejšie. Ich obľuba pritom rastie predovšetkým vďaka sociálnej sieti TikTok a tiež Instagramu a Snapchatu. Podľa odborníkov sa tento typ formátu dobre hodí na zaujatie pozornosti online publika, a to v rôznych demografických skupinách. Krista Neher, CEO Boot Camp Digital, v článku pre Forbes uvádza, že aby firmy zostali relevantné, musia sa objaviť v kanáloch a formátoch, kde sú ich zákazníci. Dobrou správou podľa nej je, že formáty krátkeho videa sa dostávajú do nástrojov pre správu sociálnych médií a plánovačov, takže pre podniky bude práca s týmto formátom jednoduchšia. Ak ste v tomto ohľade neboli osobne aktívni, teraz je na to čas. Začnite sledovať Reels a TikToks, aby ste pochopili formát, obsah a apel. Potom začnite zverejňovať a experimentovať s krátkym videoobsahom pre vašu firmu, radí ďalej.
Dyana Nájdi, manažér pre video a displej pre Európu, Stredný Východ a Afriku z Google, odporúča učiť sa od tých tvorcov, ktorí udávajú cestu. Podľa nej je dôležité využiť osvedčené postupy na rozprávanie príbehov na vytvorenie vysoko pútavého krátkeho videoobsahu. Ako príklad uvádza, že by videá mali skočiť priamo do deja, pretože s iba 10 až 60 sekundami dostupného reklamného času nie je potrebné vytvárať premisy alebo príbeh s množstvom ďalších súvislostí. Značky nemusia znovu vynájsť koleso, aby mohli používať tento novší formát videa, dopĺňa a ďalej prezrádza, že v súčasnej dobe experimentujú s nástrojom strojového učenia, ktorý preformátuje videá na šírku do štvorcových alebo vertikálnych formátov podľa toho, ako niekto sleduje YouTube.
Ľudia čoraz viac počúvajú
V tomto roku prudko vzrástol záujem publika o reklamné príležitosti vo zvukovom priestore. Stojí za tým nárast počtu poslucháčov podcastov a taktiež množstvo žánrov, ktoré uspokoja ich potreby. Značky tak majú nový spôsob, ako zacieliť na úzko špecializované publikum. Podľa Gavina Jordana zo serveru The Drum sa marketéri budú snažiť pochopiť, ako najlepšie inzerovať v podcastoch, ako nájsť tie vhodné a ako merať výsledky. Tiež sa môžu snažiť pochopiť, ako môže ich vlastná značka využiť podcasty v rámci obsahovej stratégie. Spoločnosť Adobe na svojom blogu uvádza, že americkí spotrebitelia v roku 2021 počúvali 15 miliárd hodín podcastov. Podľa nich sú podcasty tiež neuveriteľne efektívnym spôsobom, ako zvýšiť predaj, pretože 60 % poslucháčov uvádza, že hľadajú produkt potom, čo sa o ňom dopočuli v podcaste. Ďalej odporúčajú pristupovať k podcastom ako k spôsobu, ako prinášať hodnotu zákazníkom s tým, že sa v nich nemusíte príliš sústrediť na predajnú ponuku, ale namiesto toho ponúknite užitočné informácie alebo zábavu.
Podcasty však nie sú jediným priestorom, kde môže uspieť zvuk. Jednou možnosťou sú zvukové reklamy napríklad v počítačových či mobilných hrách. Podľa štúdie spoločností AudioMob a YouGov preferuje 75 % mobilných hráčov zvukovej reklamy pred videom. S pravdepodobne hladšou integráciou a menším rizikom prerušenia hrania bude táto rastúca príležitosť zvukových reklám v hrách pravdepodobne budiť veľký záujem v roku 2023, dodáva Gavin Jordan.
Konverzácie sú dôležité
V dnešnej dobe zákazníci očakávajú efektívnejšie služby, keď navštívia webové stránky. Zvykli si na chatboty, živé chaty, virtuálnych asistentov aj personalizované e-maily a čím dlhšie musia čakať na odpoveď, tým sa zvyšuje miera okamžitého opustenia. Odborníci z Frontier Marketing podotýkajú, že konverzačný marketing bude v roku 2023 ešte dôležitejší, pretože Google má ukončiť zber súborov cookies tretích strán v prehliadači Chrome a z dôvodu rešpektovania súkromia používateľov nebudú marketingové agentúry môcť používať dáta zhromaždené z cookies. Namiesto toho budú musieť marketéri vyvinúť viac osobných stratégií a prísť s individuálnymi marketingovými nástrojmi, aby prilákali ľudí k značke.
Ako vysvetľuje Mary-Jane Owen z Asset Digital Communication, konverzačný marketing (conversational marketing) je marketingová technika postavená na individuálnych interakciách so zákazníkom naprieč kanálmi v reálnom čase. Chatboty na webových stránkach často strieda Live Chat, ktorý prináša oveľa lepšiu zákaznícku skúsenosť, pretože návštevníci webu môžu viesť skutočnú konverzáciu a získať odpovede na svoje otázky v reálnom čase. Interakciou so zákazníkmi a ich prispôsobením môžu podniky posilniť spojenie so zákazníkmi a zlepšiť ich online zákaznícku skúsenosť.
Na skúsenostiach zákazníka záleží
Pokrok v technológii umožnuje zákazníkom mať lepšie užívateľské skúsenosti a ako zdôrazňuje Mary-Jane Owen, táto zmena súvisí s tým, že hranica medzi predajom, marketingom a službami sa stiera. Zamestnanci obchodných oddelení sa musia stať marketérmi a marketéri sa musia viac priblížiť predaju. Podľa nej väčšina spoločností musí v tejto oblasti vykonať veľa práce a tie najlepšie potom skutočne ovládajú zákaznícku skúsenosť a komunikáciu svojej značky. Pre malé firmy môže byť prístup k dátam a ich pochopenie náročné, ale aby zostali na špici, musia najlepšie poznať svojich zákazníkov. Len tak môžu generovať vyššie tržby a zvýšiť podiel na trhu. Zákazníkov môžu spoznať na základe rozhovorov s predajným tímom, rozprávaním priamo so zákazníkmi alebo na základe zákazníckeho prieskumu. Ďalším odporúčaním je zdokonaliť sa v práci s dátami.
Nechajte používateľa tvoriť obsah
Čo sa týka obsahu tvoreného používateľmi, nad ním síce podnikatelia a spoločnosti nemajú úplnú kontrolu, ale môže im priniesť mnoho výhod a predovšetkým spätnú väzbu. Jednou z možností je napríklad prinútiť používateľov, aby vám odoslali videá alebo fotografie s produktom, ale stačí tiež sledovať fóra a sociálne siete. Výhodou tohto obsahu je, že je lacný, organický a autentický. Užívatelia môžu objaviť nové použitia alebo problémy s vašim produktom a službami. Preto je dôležité počúvať používateľov vo všetkých digitálnych kanáloch. Marketéri môžu veľmi ľahko získavať nápady tým, že budú držať krok s obsahom vytváraným používateľmi. Ľahko tak poskytnú zákazníkom to, čo chcú, a dosiahnu väčší úspech, píše na FinancesOnline James Anthony.
Podľa zamestnancov Frontier Marketing je budovanie pevných vzťahov so zákazníkmi dôležitejšie ako inokedy a internet je novšia verzia ústneho marketingu. Predtým boli ľudia obmedzení na svojich blízkych a používatelia internetu môžu potenciálne osloviť milióny ľudí po celom svete. Medzi nimi vymenované spôsoby, ako získať obsah tvorený používateľmi, patria:
Videá zverejnené používateľmi na sociálnych sieťach, kde dotknutá osoba používa produkt/zdieľa svoj názor na neho
Hashtagy, ktoré vybudujú online sledovanosť a lákajú ľudí, aby sa pripojili
Vytváranie zákazníckych výziev typu: zdieľajte svoju fotku pri interakcii so značkou, kde môžu zákazníci vyhrať nejakú cenu.